fridajansson.blogg.se

Vitchoklad cheesecake

Kategori: Recept

Tönkte ge ig på att ge er ett recept som till och med min älskade karl gillade och bad om mer. Jag sken av lycka när han bad om mer! Han som en del av er kanske inte vet så gillar han inte mkt sötsaker så det är verkligen ett stort plus ifall han äter det jag bakar! Men nog mer förord ;)
Vitchoklad cheesecake med bär
Botten:
200 gr digestivekex
60 gr smält sör
Fyllning:
100 gr vitchoklad
2 ägg
1/4 dl socker
1,5 dl creme fraiché
200 gr philadelfia
Topping:
4 dl bär (jag använde mig av blåbär och hallon)
1,5 dl socker
1 dl vatten
Zest (citronskalet)
Gör botten först, mosa digestivekexen och blanda i i smöret. Tryck sedan ut i formen. (Bra med form med avtagbar kant) Ställ in i 5-8 minter i ugnen 200 grader.
Medans det är i ugnen smälter du chokladen i vattenbad och vispa ägg och socker fluffigt med elvisp, sedan i med creme fraichén och philadelfian. Häll sedna i chokladen lite i taget. Botten ska helst svalna lite innan du häller i smeten. Sen ska det in i ugnen i 150 grader i 25 minuter. När det är klart ska det svalna i kylskäp och helst över natten.
Topping ska du bland i allt i en kastrull och låta sjuda i 20 minuter. Häll över kakan dagen efter och ställ i kylen eller frysen. Jag ställde i frysen och den vart superb! Lycka till!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: